Een zo eenvoudig mogelijke uitleg over de EU dronewetgeving.
Beginnen met:

Start je carriere, als amateur of professional en met eender welke drone, met je bekend te maken bij het DGLV, dit is het Directoraat Generaal van de Luchtvaart, een onderdeel van het ministerie van mobiliteit. Je moet dit NIET doen als je drone minder dan 250 gram weegt en GEEN camera aan boord heeft, maar het is gratis en neemt maar enkele minuten in beslag, doen dus.

Dit gebeurt hier, alles wat je nodig hebt is je EID kaart en een lezer.

Een drone moet niet geregistreerd zijn. Wel moet je een etiquet op aan brengen met je naam en telefoon nummer.

Indien drone van meer dan 250 gr, opleiding verplicht.

Na registratie begin je met je drone opleiding. Eender welke opleiding je volgt, begin je met de A1-A3 opleiding. Deze is voor iedereen verplicht omdat daarin het verstaan van de Europese Wetgeving vervat zit. Deze opleiding is het volgen van enkele video voorstellingen, gevolgd door een online examen. Helemaal niet moeilijk en gratis.

Hier voor de opleiding en het examen.

Er zijn in de drone wereld drie categoriëen : OPEN, SPECIFIC en CERTIFIED.

We zullen het hier enkel over de OPEN categorie hebben, want wat er gebeurt in de SPECIFIC en CERTIFIED leer je zowieso in de bijpassende cursussen.

Eender in welke categorie dat je vliegt, moet je altijd je vlucht voorbereiden en dat houdt in dat je de meteo kent in de periode dat je gaat vliegen, weet waar je gaat vliegen, want niet alle zones zijn zomaar vrij om over te vliegen, en de NOTAMS kent. NOTAMS zijn “notice to airman”, publicaties over speciale gebeurtenissen of situaties die piloten moeten kennen. Bv een hoge kraan die neergezet wordt in een aanvlieggebied, een lamp die kapot is langs een landingsbaan etc.

Meteo

Weten welk weer er op jou afkomt. Dit is geen keuze, het is een wettelijke verplichting. Er zijn honderden sites waarop je het weer en het toekomstige weer kan nazien. Ook zijn er app’s beschikbaar voor je tel. Officieel echter moet je bij Skeyes zijn, het vroegere Belgocontrol. In de AIM sectie zijn de METAR en TAF berichten beschikbaar van de vliegvelden over gans de wereld. Je moet die berichten wel kunnen lezen, want die komen in code voor. Die code leer je in de A2 cursus, er zijn ook websites die dat voor je vertalen in leesbare taal. Om het weer bij skeyes te kunnen raadplegen, moet je een login aanvragen.

Waar

Je kan, onafhankelijk van de classificatie waarin je vliegt, niet zomaar overal zonder voorwaarden vliegen. Het is normaal dat je zomaar niet een kiekje kunt gaan nemen boven de landingsbanen van Zaventem of in de tuin van de Koning. Om de zones te kennen die aan voorwaarden verbonden zijn moet je de droneguide kaart nakijken. Als je op de betrokken zone klikt, zie je meteen de beperkingen die je opgelegd worden.

Naar de kaart van droneguide.

Heb je de intentie om te vliegen in een zone met beperkingen, dan moet je de aanvraag daarvoor indienen bij de DSA-planner. DSA staat voor Drone Service Application. Soms is het alleen een melding dat je moet doorgeven, soms moet je op toelating wachten, hangt af van de locatie.

De planner van Skeyes vind je hier.

Er zijn trouwens nog andere apps van skeyes beschikbaar ivm vliegen met drones :

Open Category

De open categorie is de meest omvangrijke en ook voor de meesten onder ons van toepassing.




OPEN CATEGORIE
A1Drones tot 900 gram MTOW tot 31/12/2022 – Drones met een C1 certificaat vanaf 01/01/2023
A2Drones to 4 kgr MTOW tot 31/12/2022 – Drones met een C2 certificaat vanaf 01/01/2023
A3Drones tot 25 kgr MTOW

Wat is nu MTOW ? MTOW wil zeggen Maximum Take Off Weight, dit is het maximum gecertifieerde gewicht waarmee uw drone kan opstijgen. Dit wordt bepaald door de fabricant, en het doet er niet toe of je bv de camera afpakt of niet, dit ligt vast voor je drone en staat vermeld in de documentatie.

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *